Tvůrčí psaní - využití při psaní seminární práce
Téma seminární práce: Předčítání pohádek - vliv na rozvoj dítěte
Na tomto obrázku si Krtečka můžeme přirovnat k dospělému člověku. Může se jednat o rodiče, prarodiče, ale také učitele. Krtek ukazuje ke hvězdám, ostatní zvířata ho pozorně sledují. Také prostřednictvím četby dětských knih ukazují dospělí svým potomkům svět, jeho zajímavosti, zákonitosti… zkrátka jim přibližují to, jaký svět je. Děti jsou zpravidla velmi zvídavé, a proto naslouchají při četbě pohádek pozorně a se zaujetím – stejně jako zvířata na obrázku. Zajíc se tváří překvapeně – podobně se mohou tvářit i některé děti, protože jim četba může přinášet nové informace. Krtek ukazuje na tu největší hvězdu, menším a méně nápadným hvězdám není věnována pozornost. Co z toho vyvodit? Měli by dospělí věnovat pozornost jen těm nejdůležitějším významům skrytým v pohádkách a ostatními děti příliš nezatěžovat? Velkou hvězdu, na kterou Krtek ukazuje bychom ale také mohli přirovnat ke klasické pohádce, která je ověřena již několika generacemi, k příběhu, který dítě baví, pomáhá mu rozvíjet rozumové schopnosti. Pomáhá mu vytvářet si představu o světě, ale také o sobě samém. Ostatní hvězdy jsou přehlíženy – ty by mohly znázorňovat tzv. populární příběhy pro děti – často na motivy dětských seriálů – např. Bořek Stavitel, O mašince Tomášovi… dětem je zde předkládán nereálný svět. Předčítání klasických pohádek může být ohroženo právě těmito populárními příběhy, které jsou hojně podporovány také médii. Zvířata – posluchači však vidí i ostatní hvězdy (=populární příběhy pro děti) – není před nimi zatajováno, že existuje i něco jiného, než ta velká hvězda, na kterou Krtek ukazuje. Krtek by zde mohl být přirovnán k dospělému, který se v nabídce literatury dobře orientuje a dokáže si vybrat tu, která je pro děti nejvhodnější a je největším přínosem – tu pak přibližuje ostatním zvířatům (dětem).
Co bych využila pro svou práci:
Věnovat pozornost roli pohádky při utváření dítěte, jak napomáhá jeho rozvoji, poznávání světa, zákonitostí, vztahů…
Vzbudit u dětí zvědavost, zájem.
Zmínit vhodnost orientovat se v současné literatuře, v tom, co trh nabízí a umět dobře vybírat, co předložíme dětem.
Zdůraznit důležitost klasických pohádek (Němcová, Erben…), nezavrhovat však ani příběhy populární, děti by se s nimi měly také seznámit. Pomáhá to totiž k vytvoření ucelené představy o tom, co nám literární scéna nabízí.